Θέατρο Σκιών – Ο Καραγκιόζης

Φεβρουαρίου 26, 2015 by Categorie: Εκπαιδευτικό Υλικό
καρα

ΤΙΤΛΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ:  Θέατρο Σκιών – Ο Καραγκιόζης
ΤΑΞΗ:  Δ
ΔΑΣΚΑΛΑ: Περβολαράκη Χρύσα

ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΜΑ: http://photodentro.edu.gr/lor/r/8521/4410?locale=el

Ο λόγος που επέλεξα αυτό το μαθησιακό αντικείμενο είναι ότι είναι το πιο κατάλληλο στην αναζήτηση που έκανα στο ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ για τον Καραγκιόζη (τα αποτελέσματα που μου έδωσε ήταν δυο, έτσι κι αλλιώς).
Με τον Καραγκιόζη ξεκινήσαμε ένα project με τους μαθητές της Δ΄ τάξης του Σχολείου μας πριν από αρκετό καιρό στο μάθημα των Εικαστικών. Την αφορμή μάς την έδωσε ένας μαθητής που ασχολείται από πολύ μικρή ηλικία με τον Καραγκιόζη (έχει στο σπίτι του ένα αυτοσχέδιο θέατρο σκιών και παίζει με τους φίλους του).
Ξεκινήσαμε λοιπόν σιγά σιγά με μια μικρή παράσταση του Γιώργου στην τάξη και μετά θέλαμε να μάθουμε περισσότερα για τον Καραγκιόζη: την ιστορία του θεάτρου σκιών, τις φιγούρες, τα σκηνικά, τη μουσική, τα έργα κ.λ.π.
Στην εκπαιδευτική διαδικασία εντάξαμε εκτός από τις απαραίτητες κατασκευές (φιγούρες, σκηνικά, μπερντές) και παρακολούθηση σχετικών βίντεο που βρήκαμε στο διαδίκτυο.
Με το συγκεκριμένο μαθησιακό αντικείμενο από το ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ διαπίστωσα ότι σε μια ιστοσελίδα είναι συγκεντρωμένο όλο το ενδιαφέρον και έγκυρο υλικό για τον Καραγκιόζη και το θέατρο σκιών. Μας προτείνει διευθύνσεις και δραστηριότητες όπου ο μαθητής μπορεί να αναζητήσει πληροφορίες για την ιστορία του θεάτρου σκιών στην Ελλάδα, να περιηγηθεί σε μουσεία και συλλογές και να παρακολουθήσει μια σειρά από βιντεοσκοπημένες παραστάσεις με τον Καραγκιόζη.
Αρχικά οι μαθητές μέσα από την σελίδα αυτή του Μ.Α. Ονειρεύομαι σαν τον Καραγκιόζη, μαθαίνουν για τον συγκεκριμένο ήρωα: τις κατηγορίες των έργων του Θεάτρου Σκιών, τους σημαντικούς δασκάλους του, την προετοιμασία μιας παράστασης και τις δυσκολίες του επαγγέλματος, τη λαϊκή τέχνη του Καραγκιόζη, τον Ευγένιο Σπαθάρη και την τέχνη του, τις ρίζες του λαϊκού ήρωα. Μπορούμε ακόμη να διαβάσουμε συνοδευτικά κείμενα και να παίξουμε διάφορα παιχνίδια.
Στη συνέχεια οι μαθητές βλέποντας Καραγκιόζη από τη σειρά εκπομπών «Ο Καραγκιόζης με τον Ευγένιο Σπαθάρη» [πηγή: Ψηφιακό Αρχείο της ΕΡΤ] και από την Εθνική Σκηνή Θεάτρου Σκιών με τη σειρά «Και Μιλάει. . . Και Λαλάει» [πηγή: Ψηφιακό Αρχείο της ΕΡΤ] μπορούν να εργαστούν ομαδοσυνεργατικά από μια σειρά προτεινόμενων δραστηριοτήτων: 1) Χωρίζουμε τις παραστάσεις σε κατηγορίες 2) Αναζητούμε χαρακτήρες 3) Εντοπίζουμε τις διαφορετικές κοινωνικές τάξεις και πώς αυτές συνδέονται με τη συμπεριφορά των ηρώων και με τη γλώσσα που μιλούν και 4) Απολαμβάνουμε τα κωμικά στοιχεία στα διάφορα επαγγέλματα που διακωμωδούνται, καθώς ο Καραγκιόζης συνηθίζει να χώνεται με ευκολία σε όλες τις δουλειές και να καταλήγει πάντα νηστικός.
Μετά και από την ενασχόληση με τη σελίδα του συγκεκριμένου ΜΑ περιμένουμε οι μαθητές μας:
? Να έχουν μάθει αρκετά για τον Καραγκιόζη και το θέατρο σκιών
? Να μπορούν να στήσουν μόνοι τους ένα θέατρο σκιών (μπερντέ, φιγούρες, μουσική, σκηνικά κ.λ.π.)
? Να γράψουν δικά τους κείμενα για έργο Καραγκιόζη
? Να παίξουν το έργο αυτό
Το ΜΑ αυτό με τις δυνατότητες που προσφέρει δίνει την ευκαιρία στους δασκάλους και τους μαθητές να αντλήσουν όλες τις πληροφορίες (ιστορικές, κοινωνικές, πολιτιστικές κ.ά.) που χρειάζονται για να εμβαθύνουν στο θέατρο σκιών-Καραγκιόζη. Και όχι μόνο αυτό, αλλά να επισκεφτούν εικονικά το Σπαθάρειο Μουσείο, όταν δεν υπάρχει η δυνατότητα να το επισκεφτούν πραγματικά. Να αντλήσει ο δάσκαλος ασκήσεις και παιχνίδια για τους μαθητές του. Να ακούσουμε τα βασικά μουσικά κομμάτια για Καραγκιόζη, να κατασκευάσουμε φιγούρες με βάση έτοιμα σχέδια που μας δίνονται κ.λ.π. Γενικά, ο δάσκαλος με οδηγό μόνο αυτό το ΜΑ μπορεί ολοκληρωμένα να πραγματοποιήσει το συγκεκριμένο project.
Το μόνο αρνητικό με αυτό το ΜΑ είναι ότι δεν ανοίγουν τα βίντεο με παραστάσεις Καραγκιόζη από το ψηφιακό αρχείο της ΕΡΤ και αυτό το γεγονός μας περιορίζει πολύ στις επιλογές μας και μας αναγκάζει να καταφύγουμε σε λιγότερο ποιοτικές παραστάσεις που μπορούμε να αναζητήσουμε αλλού στο διαδίκτυο.

  • Facebook
  • Google Plus
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Add to favorites
  • Email
  • Print